KRZYSZTOF MALCZEWSKI

ARTYSTA

Moja twórczość przechodziła kilka etapów. I choć na przestrzeni lat formy ekspresji zmieniały się, to sztuka - jako jeden ze sposobów dochodzenia do prawdy - wciąż pozostaje pasją mojego życia.

Malczewski

BIO

Krzysztof Malczewski urodził się w 1980 roku w Zamościu. W latach 1999-2005 studiował na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie, na kierunku Grafika. Dyplom w pracowni sitodruku prowadzonej przez Grzegorza D. Mazurka.
Miłośnik Pisma Świętego i artysta-outsider. Zajmuje się głównie rysowaniem, a powstałe szkice bardzo często stają się podstawą do prac wykonywanych w innych mediach.
Ostatnie stworzone cykle prac to: toyZone, In the SunshineFaza finałowa. Ich wspólnym mianownikiem jest krytyczne spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość. Cykl toyZone mówi o degeneracji męskiego świata zachodnich cywilizacji; In the Sunshine to krytyka przesiąkniętej okultyzmem kultury popularnej, a Faza finałowa jest próbą zajęcia stanowiska wobec wydarzeń współczesnych poprzez zapożyczenie i transformację dzieł mistrzów.
Prace nie mieszczące się we wspomnianych cyklach mają przeważnie charakter refleksji poznawczych na temat ludzkiego życia, a w szczególności duchowego pierwiastka, który nim kieruje.
W życiu poza sztuką – czyli jak to niektórzy mówią: w prawdziwym życiu – poświęca swój czas Fundacji Lokalne Centrum Promocji. Od kilku lat większość czasu spędza we wsi Izbica. Czyta książki, rysuje, maluje, jeździ na rowerze i stara się „ogarniać”.

Wystawy
2022 – Domena rozproszenia, Muzeum Regionalne, Krasnystaw
2017 – Tajemnica, Biblioteka Multimedialna, Lublin
2016 – Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Centrum Designu, Gdynia
2013 – Icon Data 2013
2012 – Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Kontenery, Plac Szczepański, Kraków
2012 – Icon Data 2012
2010 – Künstler aus Polen – Art Station, Zürich
2010 – International Print Network, Multiple Matters – Künstlerhaus, Wiedeń
2010 – wystawa indywidualna toyZone, galeria Mieszkanie 23, Kraków
2009 – Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej – Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków
2006 – Wschodni Salon Sztuki – Galeria Po Schodach, Lublin
2005 – 3. edycja Galerii Plakatu AMS – Królikarnia, Warszawa
2003 – Biennale Grafiki Studenckiej – Galeria Arsenał, Poznań
2002 – wystawa indywidualna Rysunki – Dom Żołnierza, Lublin

Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowych informacji – przejdź do Archiwum.

Malczewski

O SWOJEJ SZTUCE

Jestem artystą poruszającym się w obszarze figuracji i pewnie jak każdy buszujący w obszarze figuracji nie zadowalam się czystym formalizmem prac, lecz zwracam szczególną uwagę na przekazywane treści. Na swoim polu działania stosuję kilka metod twórczych, które się wzajemnie uzupełniają, co zapobiega stagnacji i stymuluje rozwój.
Trudno doszukiwać się w moich pracach jakiegoś jednego klucza kompozycyjnego, chociaż łatwo zauważyć, że we wczesnych pracach w osiąganiu harmonii dopomagała mi geometria. Jeśli zaś chodzi o prace z lat ostatnich, to kompozycja jest czasami zdominowana przez jeden element, a czasami jest to natłok elementów ocierający się o chaos.
Wspólnym mianownikiem wszystkich moich prac jest niejednoznaczność oraz to, że mają stanowić tajemnicę – również dla mnie. Ta druga rzecz jest najważniejszym kryterium decydującym o tym czy praca jest ukończona. Po prostu muszę czuć, że dotykam czegoś, czego nie jestem w stanie do końca określić słowami.

Jako artysta zawsze czułem się powołany do poszukiwania prawdy. Ostatecznie – po wielu przygodach i przeszkodach – znalazłem ją w Piśmie Świętym i chrześcijaństwie. Z tego wynika fakt, że gdybym teraz miał dokonać jakiegoś ostatecznego samookreślenia, to w pierwszym rzędzie powiedziałbym że jestem chrześcijaninem, a dopiero gdzieś dalej, dalej, że jestem artystą, co nie znaczy, że nie lubię tego co robię. Zmieniło się jedynie podejście.
Obecnie nie mogę traktować swoich działań na polu kreacji artystycznej inaczej niż jakiegoś ćwiczenia umysłowego, do którego zaprzęgam umysł, rozum (mózg, oczy) i rękę dzierżącą narzędzie i które polega na synchronizacji współdziałania wymienionych elementów.
Cały wysiłek skoncentrowany jest na tym, żeby ubogacić tworzone dzieło w element, który byłby zdolny do poruszenia ludzkiej duszy.

Malczewski